Lucrăm împreună pentru a oferi alegeri mai sustenabile
În 2024, am început un parteneriat pe termen lung cu WWF, care, pe lângă Lidl România, vizează și alte 30 de țări în care Lidl își desfășoară activitatea. Parteneriatul pe cinci ani se concentrează pe provocările ecologice globale ale prezentului: protejarea biodiversității, a mediului și a resurselor naturale, așa cum este, de exemplu, apa dulce. Lucrăm împreună pentru a achiziționa materii prime în mod responsabil, pentru a combate risipa alimentară și pentru a promova practici de business sustenabile, dincolo de propriul nostru lanț valoric.
Cu sprijinul WWF, ne dorim ca în viitor să facilităm și mai mult cumpărăturile sustenabile pentru clienții noștri din întreaga lume. Prin urmare, motto-ul parteneriatului este: Lucrăm împreună pentru a oferi alegeri mai sustenabile.
SCHIMBĂRILE CLIMATICE
Ne stabilim obiective climatice în conformitate cu metodologiile Obiectivelor bazate pe știință (SBTi)
Schimbările climatice reprezintă o provocare globală, iar noi suntem conștienți de responsabilitatea noastră. Din acest motiv, protejarea mediului reprezintă o prioritate în cadrul parteneriatului nostru cu WWF. Ne-am angajat să ne reducem emisiile în conformitate cu obiectivele climatice bazate pe știință.
Prin stabilirea unor obiective climatice bazate pe metodologiile Obiectivelor bazate pe știință (STBi), facem un pas mai departe: ne angajăm să atingem un obiectiv net zero, în conformitate cu SBTi. Acest lucru inseamnă că nu ne reducem doar amprenta operațională de carbon, ci și impactul produselor noastre comercializate asupra mediului.
Elaborăm un plan de finanțare pentru mediu și natură
În cadrul parteneriatului, colaborăm cu WWF pentru a dezvolta și a pilota un concept de finanțare pentru mediu și natură, pe baza emisiilor noastre rămase. Abordarea de finanțare vizează maximizarea beneficiilor conexe, precum biodiversitatea și apa, respectând în același timp măsurile de protecție socială. Planul de finanțare va corespunde cu o serie de proiecte de conservare a naturii.
Mai multe detalii despre angajamentul nostru pentru combaterea schimbărilor climatice.
BIODIVERSITATE
Lucrăm pentru a identifica punctele critice și riscurile legate de biodiversitate, astfel încât să punem în aplicare o strategie solidă privind biodiversitatea
Împreună cu WWF, ne revizuim analizele și obiectivele actuale referitoare la riscurile legate de natură, cu scopul de a dezvolta și promova o strategie mai cuprinzătoare de protejare a biodiversității. Acest lucru ne va permite să identificăm și să abordăm în cadrul lanțului nostru valoric acele riscuri legate de biodiversitate, cum ar fi defrișările și dispariția speciilor. Ne vom concentra pe identificarea lanțurilor valorice și a regiunilor cu risc deosebit de ridicat, precum și pe găsirea unor modalități de creștere a rezilienței acestora. Pentru aceste zone, vom elabora planuri de implementare specifice.
Mai multe detalii despre angajamentul nostru pentru biodiversitate.
APĂ
Lucrăm pentru a identifica aspectele critice și riscurile legate de apa dulce, astfel încât să punem în aplicare o strategie solidă privind apa
Utilizând instrumentul dezvoltat de WWF, Water Risk Filter, ne revizuim analizele și obiectivele referitoare la riscurile legate de apa dulce, cu scopul de a crea o strategie mai cuprinzătoare de utilizare responsabilă a apei. În colaborare cu WWF, identificăm și abordăm riscurile legate de apă de-a lungul lanțului nostru valoric. Acest lucru este deosebit de important pentru produsele cu risc ridicat, cum ar fi cafeaua sau fructele și legumele, unde ne propunem să prevenim contaminarea sau deficitul de apă.
Transparență în ceea ce privește mediul, biodiversitatea și apa
Ne-am angajat să fim transparenți. În cadrul parteneriatului nostru, vom dezvălui riscurile identificate în lanțul nostru valoric și măsurile pe care le luăm pentru a reduce impactul asupra mediului, în conformitate cu Regulamentul UE privind defrișările.
MATERII PRIME
Materiile prime stau la baza produselor noastre. Prin urmare, considerăm că este responsabilitatea noastră să achiziționăm materii prime într-un mod responsabil din punct de vedere social și al mediului. Strategia noastră de sustenabilitate trasează implicarea noastră în ceea ce privește materiile prime și evidențiază angajamentul nostru de lungă durată de a ne aproviziona cu produse care nu sunt provenite ca urmare a defrișărilor. Ne asumăm responsabilitatea și punem sustenabilitatea în centrul acțiunilor noastre. Susținem și promovăm obiectivele regulamentului UE privind lanțurile de aprovizionare care nu implică defrișări.
În cadrul parteneriatului nostru cu WWF, dorim să asigurăm aprovizionarea internațională responsabilă cu materii prime esențiale și stabilirea și extinderea lanțurilor de aprovizionare care dispun de trasabilitate și nu implică defrișări și conversii ale pădurilor. Cu excepția cazului în care se specifică altfel, următoarele obiective se aplică produselor noastre marcă proprie (sortiment permanent și in-and-out) în România și în toate celelalte țări Lidl. Având în vedere reglementări precum abordarea EUDR, ne-am stabilit următoarele obiective:
Achiziționarea de materii prime care nu implică defrișări și conversii ale pădurilor
Ne-am angajat să achiziționăm materii prime critice - cum ar fi soia, ulei de palmier, cacao, cafea, carne de vită, lemn, celuloză și hârtie - din lanțuri de aprovizionare care nu implică defrișări și conversii ale pădurilor. Pentru a asigura acest lucru, ne îmbunătățim permanent strategia privind materiile prime pentru a preveni defrișarea și conversia terenurilor din care provin produsele noastre marcă proprie. Această abordare se aliniază Inițiativei Accountability Framework (AFI) și Regulamentului UE privind defrișările și se bazează pe legislația EUDR.
Respectarea termenelor-limită pentru defrișări și conversii*
Ne asigurăm că atât noi, cât și furnizorii noștri respectăm termenele-limită pentru defrișări și conversii stabilite de AFI și de Regulamentul UE privind defrișările. Acest lucru se aplică materiilor prime critice - soia, ulei de palmier, cacao, cafea, carne de vită, lemn, celuloză și hârtie.
* Fiecare standard definește un termen-limită, care marchează momentul începând de când defrișarea pentru cultivarea materiilor prime este interzisă într-un anumit loc. Aceste date variază de la un standard la altul.
Trasabilitatea și implicarea furnizorilor
Le cerem tuturor furnizorilor actuali și noi ca până la sfârșitul anului financiar 2026 să adopte o politică care să garanteze că operațiunile lor nu implică defrișarea, conversia și exploatarea terenurilor. Acest angajament merge dincolo de cerințele legale.
Lanțuri de aprovizionare cu soia din surse sustenabile
În cadrul parteneriatului, ne angajăm să creăm lanțuri de aprovizionare cu soia, care nu implică defrișări, conversii și exploatare a terenurilor și în care să asigurăm trasabilitate completă. Pentru a realiza acest lucru, vom evalua cu atenție originea soiei utilizate direct în lanțul nostru de aprovizionare (surse alternative de proteine și produse din soia) și în hrana anumitor produse de origine animală, precum pui, ouă și carne de porc. Această analiză va contribui la identificarea ariilor în care este nevoie să acționăm.
În plus, vom lucra cu Collaboration for Forests and Agriculture (CFA) pentru a evalua și adresa problemele legate de defrișări, conversia și exploatarea terenurilor, în cadrul lanțurilor noastre de aprovizionare cu soia. Scopul nostru este să ne asigurăm că există trasabilitate completă pe termen lung a lanțurilor noastre de aprovizionare cu soia și că ele nu includ defrișări, conversii și exploatare.
Ulei (din sâmburi) de palmier din surse sustenabile
Începând cu anul financiar 2025, ne angajăm să ne aprovizionăm numai cu ulei de palmier și din sâmburi de palmier care dispune de trasabilitate și care nu implică defrișări, conversia și exploatarea terenurilor. Pentru a ne asigura de acest lucru, 100% din uleiul nostru de palmier și din sâmburi de palmier utilizat în produsele alimentare și nealimentare trebuie să îndeplinească standardele RSPO Segregated sau EU Organic. În plus, 100% din produsele derivate trebuie să respecte cel puțin standardul RSPO Mass Balance.
Celuloză și hârtie din surse sustenabile
Obiectivul nostru este ca, până la sfârșitul lunii august 2025, să ne aprovizionăm, la nivel internațional, exclusiv cu hârtie și produse din celuloză care au trasabilitate și care nu implică defrișări, conversii și exploatări.
Pentru a atinge acest obiectiv, vom analiza calitatea și originea produselor din hârtie și celuloză. Această analiză ne va ajuta să dezvoltăm o strategie cuprinzătoare pe termen lung pentru a ne asigura că toate produsele din hârtie și celuloză sunt complet trasabile și provin din surse sustenabile.
Acestea includ celuloza și hârtia din produsele noastre marcă proprie, etichetele și ambalajele acestora în România și în toate celelalte țări Lidl. Sunt acceptate standardele FSC, FSC Mix, și, în cazuri excepționale, PEFC și hârtia reciclată.
Cacao din surse sustenabile
Obiectivul nostru este să vindem produse din cacao din surse sustenabile, care dispun de 100% trasabilitate. O componentă cheie a eforturilor noastre implică analiza originii cacauei, ceea ce reprezintă baza dezvoltării unei strategii de aprovizionare cuprinzătoare, din surse sustenabile, în colaborare cu WWF. Această strategie implică: investiții în trasabilitatea completă a boabelor și a untului de cacao; participarea la proiecte de conservare în zonele cheie de cultivare sau cu risc ridicat; și implicarea stakeholderilor relevanți, prin inițiative care au în vedere producția sustenabilă a cacauei.
Cafea certificată: produse din cafea și cafea prăjită
Ne-am angajat să avem produse din cafea certificate în materie de sustenabilitate în proporție de 100%, inclusiv capsule de cafea, cafea instant și cappuccino. Scopul nostru este să ne asigurăm că, începând cu anul financiar 2028, toate produsele din cafea vândute vor purta o etichetă de sustenabilitate recunoscută. Certificările minime acceptate sunt Organic (UE), Rainforest Alliance și Fairtrade.
În plus, ne angajăm, de asemenea, să creștem permanent proporția de cafea prăjită certificată până la 100%.
Lanțuri de aprovizionare cu ceai din surse sustenabile
Un alt obiectiv pe care ni l-am stabilit în cadrul parteneriatului cu WWF este să asigurăm un sortiment complet cetificat de produse din ceai. Acstea includ toate ceaiurile negre, ceaiurile verzi și ceaiurile rooibos din sortimentul nostru marcă proprie din România și din toate celelalte țări Lidl. Certificările Organic (UE), Rainforest Alliance și Fairtrade sunt acceptate.
Mai multe informații despre politica de achiziții privind materiile prime din cadrul Lidl.
ALIMENTAȚIE SĂNĂTOASĂ
Pe baza principiilor științifice incluse în "Dieta pentru Sănătatea Planetară" ("Planetary Health Diet"), care recomandă o dietă bazată mai mult pe plante, ne-am extins, în ultimii ani, sortimentul pentru a include mai multe produse vegane și vegetariene.
Prin acest parteneriat, ne întărim angajamentul față de o alimentație mai sustenabilă și mai sănătoasă, adoptând o strategie care pune în prim plan produsele pe bază de plante și urmărește reducerea consumului de produse de origine animală.
Pentru a realiza acest lucru, monitorizăm și raportăm în mod transparent proporția de surse de proteine de origine animală comparativ cu cele de origine vegetală. Pe baza acestor date, încorporăm progresiv în sortimentul noastru produse mai sustenabile și mai sănătoase, pe bază de proteine vegetale. Acest domeniu acoperă întreaga gamă de produse din România și din toate țările Lidl din lume: produse marcă proprie și de marcă, sortiment permanent și in-an-out.
PEȘTE ȘI FRUCTE DE MARE
Când vine vorba de pește și fructe de mare din surse sustenabile, urmărim un obiectiv ambițios pentru a acționa mai responsabil. Ne concentrăm pe o mai mare transparență și trasabilitate, precum și pe utilizarea unor etichete bine cunoscute precum MSC, ASC, Bio, BAP4 Star și GlobalG.A.P.
Obiectivele noastre în acest domeniu includ întreaga gamă de produse de pește și fructe de mare din România și din toate celelalte țări Lidl: atât produse marcă proprie, cât și produse de marcă, sortiment permanent, dar și in-out.
Transparența și trasabilitatea sortimentului de pește și fructe de mare
Ne-am angajat să asigurăm trasabilitatea și transparența întregului nostru sortiment de pește și fructe de mare. Până la sfârșitul anului financiar 2024, dorim să ne asigurăm că toate produsele sunt etichetate corespunzător și indică, de exemplu, țara de producție, specia și metoda de pescuit sau acvacultură. De asemenea, ne străduim să demonstrăm trasabilitatea completă a lanțului de aprovizionare cu pește și fructe de mare. În cazul acvaculturii, aceasta include trasabilitatea speciilor crescute și a furajelor utilizate.
În cazul capturilor sălbatice, ne propunem să asigurăm trasabilitatea prin examinarea atât a navei de pescuit, cât și a detaliilor specifice ale proceselor de pescuit.
Sortiment de pește și fructe de mare din surse sustenabile
Obiectivul nostru este să ne asigurăm că 100% din întregul nostru sortiment de pește și fructe de mare provine din surse clasificate ca fiind recomandabile sau acceptabile, în raport cu criteriile WWF.
WWF clasifică următoarele surse ca fiind recomandabile sau acceptabile:
- Punctaj WWF 1-3
- Certificări MSC, ASC, Bio, BAP4 Star, GlobalG.A.P
- Proiecte de îmbunătățire a pescuitului (FIP) și proiecte de îmbunătățire a acvaculturii (AIP), susținute de WWF
Ne-am angajat, de asemenea, să creștem proporția din sortimentul nostru de pește și fructe de mare provenite din surse recomandate de WWF. Aceste surse sunt definite ca fiind cele cu un scor WWF de 1-2.
Vom măsura acest angajament prin urmărirea procentului din volumul total de sortiment de pește și fructe de mare care provine din aceste surse recomandabile.
Lanțuri de aprovizionare cu pește și fructe de mare certificate
Ne propunem să creștem proporția din sortimentul nostru de pește și fructe de mare care respectă certificările recomandate de WWF. Certificările recunoscute ca fiind recomandabile includ MSC, ASC, Bio, BAP 4-Star și GlobalG.A.P.
Va fi măsurat procentul din volumul total al sortimentului de pește și fructe de mare.
ECONOMIE CIRCULARĂ & COMBATEREA RISIPEI ALIMENTARE
Pentru a asigura conservarea resurselor pe termen lung, ne concentrăm pe îmbunătățirea capacității de reciclare a materialelor și pe minimizarea risipei alimentare prin intermediul parteneriatului nostru.
Risipa alimentară în propriile noastre operațiuni
Ne propunem să combatem în continuare risipa alimentară în magazinele și centrele noastre logistice. Pentru a realiza acest lucru, dezvoltăm o strategie aplicabilă la nivel global, cu obiective concrete. Ne concentrăm pe minimizarea risipei și optimizarea utilizării alimentelor nevândute, inclusiv prin donarea acestora, acolo unde este posibil. În plus, ne angajăm să raportăm periodic cu privire la risipa alimentară, atât la nivel național, cât și internațional. Acest angajament se aplică magazinelor noastre din România și în toate locațiile Lidl.
Risipa alimentară în lanțul valoric
Producția alimentară generează adesea produse secundare care conduc la risipa alimentară. Multe dintre acestea pot fi prelucrate ulterior pentru a reduce semnificativ cantitatea totală de deșeuri. Ne-am angajat să identificăm și să adresăm problema risipei alimentare în propriile noastre procese de producție, în special pentru produsele noastre marcă proprie. Ne concentrăm pe identificarea și îmbunătățirea proceselor de producție care sunt cele mai predispuse la pierderi de alimente din cauza produselor secundare.
Reciclabilitatea ambalajelor și a produselor nealimentare
Ne propunem să îmbunătățim practicile circulare atunci când vine vorba de ambalaje și produse nealimentare. Vom dezvolta și implementa o strategie circulară împreună cu WWF până în 2025. Aceasta se va aplica ambalajelor pentru produsele marcă proprie și pentru produsele nealimentare marcă proprie.
POLITICI & ADVOCACY
Prin eforturi specifice de PR, comunicare și activități de educare, ne propunem să informăm industria și societatea cu privire la anumite subiecte, să creștem gradul de conștientizare și să milităm pentru practici de achiziții mai sustenabile.
Ca parte a acestor eforturi, dezvoltăm un plan de advocacy. Acest plan include măsuri pentru a ne angaja într-un dialog constructiv cu principalii steakeholderi și va fi implementat în colaborare cu Lidl Stiftung și WWF. Măsurile noastre vizează în special protejarea mediului, a apei și a biodiversității. Pentru a atinge aceste obiective, este esențial să ne intensificăm participarea la inițiativele naționale și să ne valorificăm expertiza pentru a-i încuraja și pe alții să ni se alăture în urmărirea activă a acestor obiective.